onsdag 22. desember 2010

Kaninfarmer.

Jeg ble så utrolig kvalm! når jeg leste om kaninfarmer. Nå når det er så mye opptøyer rundt mink og reve farmer har det blitt mye meir populært med kanin, det er billigre i innkjøp og ikke så diskutert! men gjett om det skal bli diskutert! Jeg har skrevet om pels bransjen før på bloggen, men jeg blir så utrolig sint når jeg leser at når man begynner å slå ned på noen ting, så begynner bransjen med å plagge nye dyreraser! Jeg blir så utrolig lei av at mennesker skal sitte å styre over andre liv som ikke kan prate for seg på samme måtte som oss,jeg blir flau av menneskerasen. Når store merker som fendi, hermes , dior og chanel bruker kanin pels hvilke  hvilke forbilder er de? Jeg satt å leste om det når jeg var på jobb i dag jeg turte ikke i tilfelle barna så noen bilder!


Kaninene sitter i bitte små bur i sin allt for korte levetid,burene er av netting eller tre som gjøre at kaninen ikke har tilgang til å bevege eller snu seg, der str på buret er 60x40x30 cm. I vill tilstand er en kanin meget aktiv. Den er et flokk dyr å lever i store kolonier der foreldre og avkom lager et litten koloni for seg selv! Å igjen i farmene blir avkomet ofte drept av moren pga stress eller sykdomer. Pelsen som ender opp i norske butikker kommer fra det internasjonale markedet der de fleste farmene er i italia og frankrike,kaninene blir holdt i grupper frem til de er kjønnsmodene.Når de er blitt kjønnsmodene blir de holdt  i  bur alene å det er ofte ikke større en to A4 ark! Under burene havner avføringen fra flere kaninbur som står i stabler dette avgir farlige stoffer , men blir ikke fjernet mer en noen ganer i året.
   Etter et 20 uker " langt " liv blir kaninene slaktet, når de ankommer slakteriet kan de allerede ha bod på flere forskjellige farmer som feter de opp. Når de kommer på slakteriet noe som ikke er en selvføgle når mange dør på veien ditt, blir de hengt opp etter bakbeina, bedøvet med elektrisitet for så å bli stukket i halsen til døden inntreffer. Også på kanin slakteriene i norge blir de drept på samme måtte.
  Kaninene på farmer får aldrig oppleve hvordan det er å hoppe rundt,eller  være sosiale. Du ser stanging i nettingveggene av frustrasjonen når deres følelse for begrensinger blir for stor. Du ser dem sitte sammekrøpet i buret og viser sinne tilogmed for andre kaniner. pga agresjonen  kaninen  har bygget seg opp pga plass og sosial mangel blir de holdt alene.

Er det sånn vi vill være? en frykt for de stemmeløse!

5 kommentarer:

  1. Uff, så grusomt da! fatter ikke at sånt er lov jeg....

    Ha en fortsatt trivelig jul:o)

    SvarSlett
  2. Dette er grusomt ja, men det jeg syns er nesten verst er bilder jeg har sett fra slakteriene..

    God jul videre til deg også. :D

    SvarSlett
  3. Utrolig! =O Har selv kaniner så var grusomt å lese dette!
    Godt nyttår! =)

    SvarSlett
  4. Dette er ikke hyggelig nei. Er litt derfor jeg velger å skrive om det også, rettogslett det er ting som alle vet kan hende , men vi prøver å ikke tenke over sånt.

    SvarSlett
  5. disse folka der.. de er nesten hjernedøde.
    hvordan kan man gjøre sånt? sette en kanin i et lite søtt bur? sånn de tenker? nei.. Gud skulle vite hva de tenker på..

    disse folka skulle vært i fengsel. hvordan kan det være lov å gjøre sånt? hvordan? henge dem etter bena og slakte dem, de skal leve! hvis det ikke er en grunn for det.
    pels er ikke viktig! tvert imot... alle uskyldige sjeler har rett til det de SKAL ha.
    kaniner..? kaniner er en sjel, de har en kropp, de har følelser, de er like oss! de har rett til omsorg, kos, mat, vann, høy, frihet, et stooort bur, eller så kan de være løse, men har et bur å gå inn i, bare hvis de ikke rømmer.



    takk for meg

    SvarSlett