torsdag 20. januar 2011

Fastfrosset kattunge

Bilde er lånt fra.
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Fastfrosset-kattunge-1235403.html

Og igjen ser man dessverre vonde nyheter når det kommer til dyr.! trykk på bilde for å komme til saken. Som det står i artikkelen hvordan kan en liten katt klare å havne i en container? Jeg forstår virkelig ikke hvordan noen kan ha " kvittet " seg med et sånt lite nurk på en sånn forferdelig måte.
 Hvert år hører vi dessverre om kattunger folk har kastet i vannet eller puttet i sekker for å rett og slett bli kvitt dem. Hvorfor da ikke sterilisere kattene? eller på den andre siden så er det vell snart på tide at vanlig huskatt blir " like mye verdt " som en rase katt for 10 000! det hjelper så utrolig mye på katte bestanden at man faktisk må betalle en liten symbolsk sum for en helt vanlig katt! eller er folk av den oppfatning at en rase katt er mye mer verdt?. Eller mener folk at det er status å ha en rase katt, som de kan vise frem å si " se hva jeg har ". Hva gjør egentlig en rase katt mer " verdt"?   er det den lille saken der at man kan tjene 30 000 kr for et kull på fire kattunger?  en katt som mange folk ikke tørr å ha ute for de koster så mye penger, hvilket liv har egentlig en katt som bare bor inne å fanger lys mansjetter for å få følelsen av å jakte? nei takk gi meg heller en normal hus katt som kan få leve livet sitt sånn en katt skal leve livet som ute katt!
Hundre ganger bedre å vite at katten din har levd et lykkelig liv som fri en å vite at den har levd stengt inne i et hus med få utfordringer annet en et klatrestativ som aldri kan erstatte å klatre i et tre.

13 kommentarer:

  1. Kastrering er første bud for å øke status. Så lenge alle har en låve med fire hunnkatter som spyr ut unger hele tiden, sier det seg selv at det blir for mange katter i forhold til gode hjem. Deretter ormekurer og vaksine, og skikkelig sosialisering til samtlige kattunger før de får sitt nye hjem, ved riktig alder.

    SvarSlett
  2. Nå står det jo sterilisering og mellom linjene der mener jeg også kastrering.

    SvarSlett
  3. Innekatter har ikke noe verre liv enn utekatter, de blir minst like godt fulgt opp og stimulert som en utekatt..
    Dessuten, hva gjör det verre å ha en katt inne, enn en kanin, chinchilla, rotte etc i bur?
    Pris og status på katter må opp, derfor mer kontrollert avl også på huskatter. Katter som ikke skal avles på skal kastereres/steriliseres..

    SvarSlett
  4. Dessuten er det ganske lite realistisk at man faktisk kjener noe på rasekatt kull. Det ligger en del utgifter i det også som ikke bakgårsavelerne har

    SvarSlett
  5. Jeg må si kjære anonym at det hadde vært litt sterkere å faktisk skrive navnet sitt. Folk har forskjellige meninger og jeg mener at en katt skal kunne være ute. Jeg prater ikke om stimuli i mitt innlegg fra folk,men om deres innstinkter. Å takk for at du bruker dyrene jeg har som hoved poeng når det kommer til dette.
    Nå er det heller ikke avel jeg har satt fokuset på i dette innleget, vis du leser en gang til ser du at der poenget ligger er jo faktisk at de skal være like mye verd. Jeg er ikke hellt fornøyd at du bruker min blogg til å hakke ned på de som får kattunger som ikke er av noen rase!
    Du har din mening og jeg har min mening. Noe som er hellt normalt:)

    SvarSlett
  6. Ingen her som har rakket ned på blandingskatter, det jeg kan se? Jeg (snakker ikke for anonym 2, 3) har heller ikke sagt et ord om at katter ikke skal være ute.

    Jeg er forresten nr 1 til å komentere her. Mulig du svarte en av de andre? Er enig i det meste du skriver men du er jo veldig i mot rasekatter, som også forresten er veldig ok å ha ute :)

    SvarSlett
  7. Jeg er ikke i mot rase katter, men jeg syns bare at huskatten skal få en like stor verdi :) jeg syns rase katter er fine , men er bare det at det er få som faktisk har dem ute.det er ingen som har rakket ned på huskatten som rase, men å bruke et ord som bakgårdsavel er ikke akk et fint ord å bruke var det jeg reffererte til her.

    SvarSlett
  8. Legger inn som anonym, men kalles Kari.
    Takk for et fint og interessant innlegg du har på bloggen! Syns ellers du er veldig oppdatert og harseriøse, spennende innlegg. Denne siste, om katter, er særdeles god. Et evne som burde blitt mer aktuell, enn den faktisk er, i dagens samfunn. Har forstått det dit hen, at du gjerne vil legge vekt på mer livsverdi for vår norske huskatt, og at det bør være en viss salgsverdi også på disse.
    Jeg er helt enig med deg, og har kjempet litt for dette selv. At det er så mye dyrere å avle på rasekatt, er vel å ta i litt. Så noen nevnte dette i en kommentar. Hvem sier vel at alle huskatter "spytter ut haugevis med unger i alle låver"? Tullprat! Bortsett fra å betale for parring, er vel prosedyren stort sett den samme. De aller fleste huskatter får vaksine, markkur, spesialfor osv. De blir ofte sendt til uktralyd også, akkurat som en rasekatt. Faktum er, at folk er like glad i huskatten sin, som de med dyre katter. Men det finns sevfølgelig de som ikke er snille mot de også. Leser ofte om tragiske tilfeller i det henseendet, dessverre. Og det er her poenget er: dersom alle må betale en slant for en pusekatt, vil forhåpningsvis slike triste "historer" bli begrenset.
    Kastrasjon/sterilisering bør gjøres i større grad, men mange kvier seg for dette, mens jeg tror de aller fleste faktisk gjennomfører det.
    Å diskutere ute kontra inne katt, er vel egentlig litt uvesentlig her, men alle har en mening, også jeg. Forstår det med innekatt, i byer o.l, det være seg huskatt eller rasekatt. Forøvrig kjenner jeg mange "kattefolk". Noen med kun huskatt, noen med kun rasekatt, og mange med begge deler. På de aller fleste steder har kattene valget, de går ut og inn som ønsker. Selv høyt premierte utstillings katter har samme muligheter, og det syns jeg er helt topp. Uansett hva vi mennesker sier, eller gjør for katten, kan ingenting måle seg med frisk luft, litt naturlig jakt og klatring i buska i hagen!
    "Bakgårdskatt" ( et forferdelig nedlatende ekkelt uttrykk)eller rasekatt, livet er like mye verdt, kattene i utgangspunktet faktisk KATTER, så de bør alle aksepteres likt og ha en pris!!!!
    Har hørt uttrykket "bakgård" før, omm andre dyr som liksom visstnok var mindre verdt, selvom stamtavla var "gullkantet". Får litt flau smak i munnen av det ordvalget.

    SvarSlett
  9. Jeg som var anonym. Kan godt ha med navn om du vill det.
    Det jeg ville frem til er at det er omtrent like unaturlig for burdyr å bo i bur som en katt å bo inne. Klart att det ikke er ideelt for en katt å bare bo inne, men heller ikke ideelt for andre dyr å bo i bur. Men sånn er det nå, som du sier har folk ulike meninger, dette er min. Med tanke på hvor mye folk som er slemme mot katter er jeg glad mine bor inne, sikkert på samme måte du er glad dine får gå som de vill.
    Skal man dra det hardt så er ingen dyr skapt for fangenskap, noe vi faktisk har de i, men de formes etter hvordan de er vandt.
    Diskusjonen inne/utekatt kom vel etter kommentar i startinnlegg. Folk får selv velge hvordan de vill ha dyrene sine, men synes det er litt synd at innekatter skal "rakkes" ned på jfr med andre dyr/katter.

    SvarSlett
  10. Det er utrolig mye lettere for meg å svare en person når de har med navn. For da begynner ikke andre å lure for jeg bare skriver anonym når alle som har skrevet er det. :)

    Jeg rakker ikke ned på innekatter på den måtten det virker som i komaentarer. Jeg syns det er greit vis du bor i boligfelt der man ikke kan ha de ute, Men jeg liker ikke når du har inne katter der det ikke er " farlig " pga vei å ha de ute. Inne/ute katt kommer også ann på hva de er vandt med fra de var små. En kattunge som er vant til å være ute, men som blir stengt inne som innekatt det er noe jeg virkelig ikke liker, for da er de vandt til å være ute. Det var også mange som ikke slipper de ut pga prisen , spør ikke meg hvorfor.!
    Når du går inn på bur dyr, så er jo de blitt oppdrettet til å faktisk være i bur. Jeg er av den meningen at skal ha et dyr i bur skal man i alle fall ha et bur som er større en ambefalte mål :) de skal ha plass og de skal ut av buret å løpe en gang om dagen. :)

    SvarSlett
  11. Vel, hva som er grunnen til at man velger kontrollert kattehold kan bunne i så mangt. En grunn er nok som du nevner pris, man vill ikke skrape 10 000 av veien, og med det mener jeg ikke at rasekatter har mer verdi en huskatter bortsett fra rent ekonomisk. De fleste katter som lever under kontrollerte former har gjort dette hele livet, de vet ikke om annet, de savner ikke annet. Vet faktisk om katter som har levd ute, men som selv velger å ikke gå ut selv om tilbudet finnes.
    Ang burdyr, så er vel ikke disse mer avlet for å sitte i bur en en katt er for å bo inne, alt er hva de vet om.. Grunnen til at de holdes i bur er jo for at dette er standarden for livet til disse dyrene, personlig har jeg ikke noe imot det, har selv hatt burdyr, men er et utrolig trist liv for mange. Så om man ser det sånn så er det nok mange triste sjebener ute å går hos dyr i bur, mye stress og tvanghandlinger.. Sier ikke at dette gjelder dine, for det har jeg ingen aning om, og tror heller ikke :)

    SvarSlett
  12. Det kommer jo hellt ann på katten også vis de er vant til å være ute , men ikke vill gå ut :) Er de vant til det er det forsåvidt greit så sant det er en grunn til at de er innekatter og at de har nok å leke med å bryne seg på. Men jeg er glad jeg ikke har vei så nærme så jeg kan ha våre ute :)

    SvarSlett
  13. "Hvem sier vel at alle huskatter "spytter ut haugevis med unger i alle låver"? Tullprat! Bortsett fra å betale for parring, er vel prosedyren stort sett den samme. De aller fleste huskatter får vaksine, markkur, spesialfor osv. De blir ofte sendt til uktralyd også, akkurat som en rasekatt."
    Kari, dette er vel heller unntaket. Folk flest med huskatter som får unger, er folk som synes at kastrering av hunnkatt er for dyrt, og oppdager plutselig en dag at katten skal ha - eller har fått unger. Disse blir i mange tilfeller fort og greit slått ihjel, mens pusemor hives ut og får "plutselig" et nytt kull igjen om tre måneder.. Trist, men sant.

    Om du mener folk flest spanderer på huskattkullene sine vaksiner og ormekur, hvorfor blir da kattungene gitt bort allerede før de er gamle nok til å vaksineres??

    Misforstå meg rett. Jeg mener det er helt greit at folk avler på huskattene sine, men synes det også skal være under kontrollerte former, ikke bare få kattunger "fordi de er så søte". Seriøs oppdragelse av kattungene, som gjør de trygge og friske, og en minstesum på 500-1000 pr kattunge når de er klare til å selges.

    Dét vil øke kattens status. Folk tar bedre vare på det de har betalt for...

    SvarSlett