tirsdag 11. januar 2011

Takk for omtanken!

Jeg må da si takk for omtanken med at mine to kjære hamstere går i samme bur! å at dere er redd for at de skal sloss, Men jeg må innrømme jeg føler at dere mener jeg ikke bryr meg noe om helsen og sikkerheten til mine dyr! av og til må man passe på og tenke  hvordan man skriver ( når skrive språk ofte kan bli helt feil, når man ikke får med stemme bruk og hvor man setter press på et ord ). Nei jeg bryr meg virkelig ikke om jentene mine jeg renser et sår flere ganger om dagen. Dere sier man ikke kan ha flere hamstere i et bur, jo det er greit nok det,men de sier også at man ikke kan ha jente kaniner i samme bur/rom ( som regel! ). Jeg hadde faktisk et rom som er større en de fleste soverom i de norske hus der hadde jeg 4 jente kaniner jeg hadde aldri noen som sloss! ( bor på gård så disse gikk løst i rommet for å kunne hoppe og springe rundt !) jeg passet bare på at jeg hadde minimum to mat og vann kopper som forsåvidt var like store som matkoppen til en stor hund!! Dette kommer også veldig an på hvordan akkurat dine dyr er, Det er ikke alltid man kan gjøre akkurat som det står skrevet i en bok på punkt og prikke! Men en  finger reglen man skal huske på er at det er lettest å ha par tall sammen( 2-4-6 osv ) når dyr ofte velger seg ut en hakke kylling vis de er odde tall ( 3-5-7 osv )

 Lillemor som koser seg med agurk.
 Og Tuppen som
skal undersøke litt.

3 kommentarer:

  1. Så fine de er! Helt enig med deg. For noen år siden haddde jeg alle mine marsvin ute om sommeren. Som du sikkert vet hadde jeg mine ute i en "gård" som egentlig var var kaninene (Sonny-Beate som jeg fikk av deg.)og de trivdes bra sammen. Ingen problem i det hele tatt.

    Jeg syntes ikke det er bra når man bare har et dyr sammen. De er jo sosiale som oss mennesker.
    Mange har den innstillingen at det blir for mye jobb med flere dyr. Jeg syntes det argumentet ikke "henger på greip" i det hele tattt.
    Nine to marsvin (Björn og Buddy) er veldig sosiale, ofte veldig "pratglade" og avhengig av hverandre.

    Du kjenner kanske min innstilling på dette argumentet, men tar det med alikevel :) Har du et dyr eller flere , ansvaret blir det samme. Personlig syntes jeg det er uansvarlig og egoistisk og bare tenke på deg selv når du skaffer deg dyr. Om du har 2 eller flere, blir ansvaret större, ja men gleden du opplever og kjenner blir oxå större.
    Vi mennesker haddde ikke likt og blir satt igjen på en öde öy et sted.
    Kjempe fine bilder, vil se flere!!

    SvarSlett
  2. Det er ikke fakta at ingen hamstere kan være sammen, noen gang. Men det er fakta at det er stor kjangs for at de begynner å sloss, og det kan fort skje på èn natt - og vips så er begge blodige, og den ene kanskje død.

    Disse er ikke engang kullsøsken, men allikevell ser det ut til å gå bra, men vær obs! Ha to av alt, gjerne mer også, er så fort gjort at de begynner å sloss. Synes også de skal ha stort bur, og flere hus sånn at de kan velge - og lett klare å gjemme seg.

    Lykke til, og håper det ikke skjer noe. Men som sagt, dette anbefales IKKE.

    SvarSlett
  3. SV: Oi, du hadde sykt mange dyr, haha. Åssen er det å ha chinchilla? Skrev det sikkert ikke rett engang.. -.-' Men er det mer styr med dem ?
    Drit i hva folk sier om hamsterene dine. Det er kun DU som kjenner DINE DYR BEST, husk det. Da jeg solgte hamsteren og marsvinet mitt over finn, solgte jeg dem sammen. Og jeg fikk faktisk flere useriøse henvendelser fra folk som kun skulle skjelle meg ut og si ting som: Det kommer til å gå til helvete en dag. Hamsteren kommer til å mobbe marsvinet osv..
    Men jeg kjente mine egne dyr best, og jeg visste at jeg aldri hadde hatt noe problem med det. Drit i hva folk mener :P
    Ja, jeg hadde to hamstere og de slåss og han ene ble veldig blodig. Da skilte jeg dem, men hallo, inntil da tok jeg sjansen og det funka ikke så da fikk dyrebutikken han ene tilbake igjen. Er jo ikke verre enn det -.-'

    SvarSlett